English Pусский



יצירת קשר

הסניף הראשי:
בהדרכת סנסאי עודד פרידמן,
מאמן קרטה בכיר
חגורה שחורה דאן 8

מרכז קהילתי בית אבא חושי
רח' אבא הלל סילבר 71
נווה שאנן, חיפה
טלפונים:
050-8671900



 


מהו קיהון ערך צור אפרתי
אחד משלושת סוגי התרגולים הנפוצים ביותר בקרטה, וככל הנראה הנפוץ ביותר, הוא הקיהון (בסיס, יסוד). הקיהון הוא שם כולל לתרגול תנועות, צעדים ותרגילים על פי הוראות והדרכת המאמן. למעשה, ניתן לסווג כל מה שאינו קאטה או קומיטה (קרבות) כקיהון.
 
המילה קיהון ביפנית מוכרת לכל אדם ביפן ומשמעותה בסיס, כלומר החלק הבסיסי עליו עומד המגדל המילה היפנית מורכבת משתי סימניות יפניות (基本), האחת היא "קי" שמשמעותה היא יסודות ואילו השניה, כמו בשם האומה היפנית (ניהון – מקור השמש), פירוש המילה "הון" הוא מקור, כלומר, פירוש המילה קיהון היא מקור היסודות.
 
בקרטה קיים משולש – קיהון, קאטה וקומיטה (基本, 型, 組手), כאשר הקיהון הוא הבסיס של המשולש - עליו נבנה כל הקרטה. מאסטר פונקושי נהג לומר שבסיס הקרטה הוא לא קיהון, קאטה וקומיטה, אלא קיהון, קיהון וקיהון! וזאת על מנת להדגיש את חשיבותם העילאית של יסודות הקרטה, המהווים בסיס הן לקאטה והן לקומיטה (קרבות). כפי שמסטר אוקאזאקי מדגיש, לחזור לבסיס – לקיהון ליסודות. "שושין ני קארו".
לרוב תרגול הקיהון נעשה באופן קבוצתי, ללא תוקף או נתקף, כאשר המאמן מדגים את התרגיל ולאחר מכן מנחה את החניכים להתחיל בתרגול. בתרגול הקיהון לומד הקראטקא כיצד לבצע נכונה את התנועות שעומדות בבסיס השיטה: חסימות, גריפות, אגרופים, בעיטות, עמידות ואף קפיצות. בניגוד לקאטה, הקיהון מהווה שם כולל לאימון יסודות ואינו כולל סדרות קבועות מראש. בכל קיהון המאמן בוחר את התרגילים והדגשים במה הוא מעדיף להתרכז. עם זאת, בארגונים רבים קיימות סדרות "קיהון" מקובלות קבועות, אותן מבצע המתאמן בעת המבחן לחגורה הבאה.

 
 
באמצעות תרגול הקיהון יכול הקראטקא לבנות לעצמו בסיס טכני איתן, שכן הוא לומד כיצד לבצע את התנועות הנדרשות בצורה נכונה, מהירה וחזקה (בסדר חשיבות זה). התרגול מפתח את הדיוק, הקוארדינציה ואת הכושר הגופני, מסגל למתרגל דרכי נשימה נכונות ואף דורש ברמות מתקדמות ריכוז מרבי. לעתים, משמש אימון הקיהון לתרגול ושינון תרגילי קרבות בטרם התרגול המעשי בזוגות ("קומיטה"). תרגיל קיהון יכול לכלול תנועה אחת בלבד, לדוגמה אגרוף בהתקדמות (אוי צוקי), ויכול להכיל שרשרת ארוכה של תנועות רבות הכוללות התקדמויות, נסיגות ושינויי זוויות.

דוגמה לסוג קיהון נפוץ הוא ה"שִיהוֹ" (Shi - ארבע, Ho - רוחות, "ארבע הרוחות"). בתרגול מסוג זה נדרשים המתאמנים לבצע רצף תנועות, לרוב אחת עד חמש, למספר כיוונים שונים באמצעות סיבובים ושינויי זווית. כך למשל, בתרגיל "שיהו-גרי", נדרש המתאמן לבצע ארבע בעיטות שונות לארבעה כיוונים שונים, תוך הקפדה על טכניקה נכונה ויציבות.

 
חזרה לעמוד המאמרים חזרה לתוכן מקצועי חזרה לדף הבית
בית הספר היוקרתי לקרטה והגנה עצמית בהדרכת עודד פרידמן | טלפון 050-8671900 | www.shotokan-ryu.co.il
 

לייבסיטי - בניית אתרים