English Pусский



יצירת קשר

הסניף הראשי:
בהדרכת סנסאי עודד פרידמן,
מאמן קרטה בכיר
חגורה שחורה דאן 8

מרכז קהילתי בית אבא חושי
רח' אבא הלל סילבר 71
נווה שאנן, חיפה
טלפונים:
050-8671900



 
דרגות בשוטוקאן קרטה רוני יינוביץ  
דרגות הקיו והדאן מצטיירות במבט ראשון כאלמנטים טכניים לחלוטין, המעוררים פעמים שאלות ביחס למהות מקומם באומנות הלחימה.
אחת הטעויות השכיחות היא שחגורה שחורה מעידה על רמת מקצועיות גבוהה, זו טעות גדולה. החגורה השחורה הראשונה למעשה מציינת התחלה חדשה, לכן היא  מכונה Shodan ולא  Ichi dan
 Sho פירושו "התחלה", בדיוק כמו בכיתוב של המונח  Sho shin -  Beginner's mind (מחשבה של מתחיל).
כלומר, קבלת החגורה השחורה היא על הגעה לרמה בסיסית שמאפשרת לך באמת להתחיל ללמוד. ולכן חגורה שחורה  ראשונה חדשה היא למעשה סמל לחניך מתחיל או להתחלה חדשה.
 
השימוש בשיטת החגורות חדש יחסית ולא היה קיים ביפן הפיאודלית או באוקינאווה.
השיטה הומצאה בסוף המאה ה- 19 על ידי מייסר הג'ודו JIGORO KANNO ב- 1883, כאשר העניק לשני תלמידיו הבכירים דרגות דאן (Rank). במהלך שנת 1884 לאחר שהתבסס ובנה דוג'ו גדול יותר, מוסדה גם שיטת דרגות מסודרת. באותו שלב ראשוני, נקבעו 3 דרגות בסיס (Kyu) ו- 3 דרגות מתקדמים (Dan)  שלוש שנים מאוחר יותר הוא החל להעניק אבנט שחור אותו ענדו מעל קימונו האימונים.
 
באותה תקופה לא השתמשו במכנסיים אלא בתחתון או במכנס קצר.  ארגונו של קאנו, הקודוקאן, אימץ מאוחר יותר את החליפה השלמה עם המכנס (Keikogi) שאנו מכירים היום. ב- 1907 בקירוב האבנט הוחלף ב- Kuri Obi  - חגורה שחורה.
 
קאנו ראה שיש צורך להבחין בין מתחילים ומתקדמים. מתחילים חגרו חגורות לבנות ונחשבו לבלתי מדורגים, אך בתחום זו נקבעה תת חלוקה של דרגות הקיו. (בדר"כ 10, שירדו מ- 10 ל-1). במהלך השנים סגנונות שונים אימצו בין 6 ל- 10 דרגות קיו. יש גם הבדלים ברמת הדרישות לחגורה שחורה בין שיטות וסגנונות שונים.
מכיוון שהמתחילים היו בלתי מדורגים הם כונו Mudansha משמע, "Mu" מונח מהזן שפירושו Nothingness, ביטוי של שלילה. דרגת ה- "Dan" היא דרגה  ו- "Sha" הוא אדם.
 
תלמידים מתקדמים, ששלטו בבסיס והוענקה להם דרגת הדאן כונו Yudansha   משמעות ה-  "yu"  ,  בעלות או אחזקה ומכאן שפירוש הביטוי הוא:    "A person in possession of rank" אדם הנושא דרגה.
 
הצבעים המנוגדים של שחור ולבן הם בעלי משמעות עמוקה יותר. הם מייצגים את ה- yin וה- yang (או in ו- yo ביפן) - הניגודים אשר משולבים זה בזה בחיים (שחור ולבן, טוב ורע חזק וחלש ועוד) ומשקפים את השורשים של אומנות הלחימה במסורת הטאואיסטית. כמו כן החגורה והחליפה הלבנים, משקפים גם את  ערכי הבודו: טוהרה, הימנעות מאגו ופשטות. אין גם שום סממן חיצוני למעמדות או רמת מומחיות. לכן בדוג'ו כולם שווים (ללא מעמד), אציל לשעבר יכול להתאמן ליד איכר. בתקופת טרום 1868 והמהפכה של מיג'י, נושא זה היה מאוד משמעותי, מכיוון שהבדלי המעמדות היו מאוד נוקשים.
שיטת החגורות מעולם לא היתה אמורה להצביע רק על הישג טכני אלא מייצגת גם את מטרת הבודו ביחס לדרך להשגת שלמות רוחנית ואתית בדרך להשגת שלמות האופי. לכן דרגות הדאן והקיו אמורות לשקף גם רמה של התפתחות מוסרית ורוחנית (משמעת עצמית, ערכים, אתיקה, התנהלות וכו'). לכן היה מקובל להבחין בין דרגות ילדים ומבוגרים. זאת כי ילדים נתפסו כבלתי  בוגרים ולא מסוגלים לפתח את כל   ההיבטים אשר הבודו מייצג.
 
בתחילת שנות ה- 20 הקרטה הגיע ליפן מאוקינוואה, שם התאמנו בו בסודיות במשך מאות שנים. בשוריי, בירת אוקינאווה הקרטה הוצג לציבור כחלק מתכנית הלימודים של החינוך הגופני החל מ- 1905, אך לא היו דרגות, חגורות או חליפות. שיטת הקיו/דאן אומצה על ידי הקרטה לראשונה ביפן (הדאנים הראשונים הוענקו לראשונה על ידי ג'יצין פונאקושי ל- 7 תלמידים ב- 1924) כאמצעי לקבלת הכרה מה- Butoku Kai - הארגון הראשון שהוקם ביפן למיסוד שיטות הלחימה היפניות. הצטרפות זו הותנתה במילוי דרישות לגבי  כתיבת מונחי הקרטה ביפנית, לבישת GI מתאים באימונים, הכנסת שיטת הדרגות והחובה לקיים תחרויות (דרישה ש-Master Funakoshi  הסכים לה ללא התלהבות).
חניכיו קשרו את הדרגות מלפנים, אולם מסיבה כלשהי Master Funakoshi  קשר את החגורה בצד הגוף , בדומה לשיטה הסינית. בשנת 1930 צורף הקרטה לארגון הגג של יפן.
 
רק ב- 40 השנים האחרונות החלו ארגונים ושיטות מסוימות להשתמש בדרגות צבעוניות, הוספת פסים על חגורות וצבעים משולבים, לציון דרגות קיו שונות. זה נעשה כדי לתת לתלמידים תחושה של הישג. ובא כתגובה ללחצם של תלמידים בעיקר זרים.
לגבי דרגות הדאן למרות שיש 10, בפועל הקידום הוגבל לרמה מתחת לדרגתו של מייסד השיטה או היו"ר. לכן בשוטוקאן קראטה, שמייסדה קיבל דאן 5, עד מותו אף אחד לא יכול היה להגיע לדרגה זו.
יש שיטות שמציינות את דרגות הדאן על החגורה.
 
מבחני הדרגה בקרטה, ככל מבחן אחר, משמשים כאמצעי הערכה אובייקטיבי של התקדמות החניך, למאמן ולחניך גם יחד.  מטרות נוספות של מבחני הדרגה הינם:
מבנה המבחן בשוטוקאן קרטה מבוסס על אחד העקרונות המנחים החשובים ביותר בלחימה והוא עקרון
ה- “One chance", משמע, המבחן נערך במשך זמן קצר יחסית של מספר דקות בלבד, בהן מצופה מהחניך להפגין את יכולתו המרבית, משום שלא ניתנת הזדמנות נוספת. מסיבה זו המבחן מהווה, פעמים רבות, אלמנט של לחץ אשר ההתמודדות איתו לפני ובזמן המבחן מחשלת את החניך, זאת כמובן במקביל להתנהלות התלמיד גם במישור המנטאלי, אתי, השקעה , התמדה, נחישות וכו'
 
הקנג'י של הדאן והקיו

Dave Lowery  אשר מציג בספרו “Sword and Brush", נקודת מבט מעניינת לגבי מונחי הדאן והקיו, כפירוש הקנג'י (הציור)  מתחיל את ראשית מסעו באומנות הלחימה ומתקדם תחת הדרכתו של המסטר.

דרגת ה-"דאן" (שחור) - פרוש הקנג'י  הוא "לחצוב מדרגות במעלה הצוק". הרעיון מאחורי הציור הוא שהלוחם אשר מתחיל את ראשית מסעו באומנות הלחימה, מתקדם תחת הדרכתו של המסטר ומתחיל למצוא את דרכו. הוא מטפס מעלה, מעלה במעלה המצוק. בכל פסגה הוא מתוגמל בדרגה או בצורה דומה ואז הוא עשוי להביט אחור לראות את המרחק שעבר ולהמשיך הלאה. בהתקרבו למה שחשב כמטרה סופית, יופתע הלוחם לגלות דבר שונה לחלוטין. הוא יגלה שמה שנראה לו כשלמות הטכניקה, זה רק המבוא. מה שבעבר נתפס בעיני רוחו כיעד, הופך להיות רק מעבר בין ההרים, מעבר לעתיד, אותו יש עדיין לגלות. וכך חוזר חלילה במעלה ה 'דרך' האין סופית.

דרגת ה-"קיו"    (צבעוני) - המונח מהווה צרוף  של שני קנג'י, האחד פירושו "קורים"  והשני "מצורפים יחד". 
משמעות הקנג'י הוא שהלוחם המתחיל, נתון במצב שמזכיר אדם הלכוד בקורים או חוטים  ומנסה לפענחם. חלק  מהקורים נראים כמזמינים לחשוף אותם, לגלות את פשרם וחלקם נראים לו סבוכים ואף מייאשים. עם התקדמותו, הלוחם עשוי לראות וללמוד כיצד הוא יכול להיעזר בקורים מסוימים, קורים אשר מספקים תשובות לשאלות מסוימות ותמיכה. הלוחם מתחיל להבין שהחוטים כולם, כרוכים זה בזה ויחד יוצרים את המארג של ה"דרך".
 
   
 דרישות לחגורות שחורות תוכן מקצועי חזרה לעמוד מאמרים  
בית הספר היוקרתי לקרטה והגנה עצמית בהדרכת עודד פרידמן | טלפון 050-8671900 | www.shotokan-ryu.co.il
 

לייבסיטי - בניית אתרים